Thanksgiving Celebration

Så i torsdags var det alltså Thanksgiving och jag plockade upp Lei vid klockan tre. Vi köpte med oss spenatdipp (som man tydligen har på bröd & kex) och åkte norrut. Jag hade aldrig klarat mig utan gps här...
Efter drygt en halvtimme var vi framme i ett mysigt villaområde, där vår tränares bästa väns mamma bor. 

Det första som hände mig och Lei när vi slog oss ner i en soffa var att det kom två små söta hundar och hoppade upp i våra famnar. Eftersom vi båda älskar hundar men inte har några så passade det perfekt med ett par uppmärksamhetskrävande hundar.

Vi satt nära köket och var sociala medan min tränare, hennes bästa vän (ända sedan college) och hennes mamma fixade det sista med maten. Det bjöds på snacks och alkoholfri tranbärsdrink. Lei är 19, vilket ju är laglig ålder att dricka i Sverige men inte i USA, och vår tränare ansåg att det inte hade varit helt rätt av henne att bjuda henne på alkohol, haha. 

Innan maten samlades alla i köket. Det var delar av Glorias (tränarens bästa vän) släkt, vår tränare Jennifer och vi. En man höll ett litet Thanksgiving-tal om vad vi hade att vara tacksamma för i dessa tider och avslutade med en bordsbön. Precis såna amerikanska traditioner som jag är glad över att få vara med om.

Borden var fullspäckade med en massa godheter som jag knappt kände igen, hehe.
Majsbröd, potatismos, blomkålsmos, filippinska grillspett (släkten var filippinsk), gröna bönor, brysselkål, mac n cheese, olika grytor och gratänger, "stuffing", bröd och kex med olika pålägg, såser, grönsaker och förmodligen andra saker jag lyckats missa nu. Självklart fanns den viktigaste maträtten- kalkon! Thanksgiving kallas ju trots allt Turkey Day och det passar mig utmärkt för jag älskar kalkon.
Åh, hade man bara haft plats i magen hade man kunnat äta i evigheter- så oerhört gott det var! Framför allt mac n cheese (första gången jag åt hemmalagad), bröd med päron&gorgonzola, stuffing, en gratäng med sötpotatis, grillspetten och såklart kalkonen. 
De "tvingade" på oss enorma matlådor med rester, men det är jag väldigt tacksam över nu, haha.
Till efterrätt hade de bakat olika kakor och två pajer, så trots att man var mätt fick man finna lite extra plats för en bit äppelpaj.

Vi hade varit lite oroliga över att det skulle kännas stelt att vara där som "utomstående" men alla var hur trevliga och härliga som helst! Lei är från Hawaii men med släkt från Filippinerna så den gemensamma nämnaren blev det lite snack om, och såklart mitt svenska ursprung. De var nyfikna över många saker med Sverige och plötsligt försökte jag lära dem enkla svenska fraser och våra namn med svenskt uttal. Det snackades också cheerleading(såklart), skönhetstävlingar (Glorias morbror försökte värva Lei in i branschen), söta bebisar mm. Både underhållande och intressanta diskussioner. Inte stelt för fem öre utan väldigt trevligt! 

Vi var bland de sista att bege oss hemåt strax efter nio och vi var båda oerhört glada över att vi vågat oss ur vår comfort zone och hade åkt dit. 

Man ville såklart inte hålla på en massa med mobilen, så denna bild på bordsdekorationerna blev kvällens enda.

Fick med mig dessa superfina kakor som Gloria gjort. Hur häftiga?

Har mumsat på rester nu fram tills söndag kväll. Ovan är varma bröd med päronskivor och gorgonzola. Oväntad men lyckad kombo! 

Jag och Lei åkte hem till henne eftersom hennes lägenhet är typ 500 gånger mer nice än min. Främst eftersom hon har en fin 2a själv jämfört med min 1a som jag delar med två andra, hehe. Och hon har en tv. Vi såg filmen Beyond The Lights som jag verkligen rekommenderar! Kort sagt handlar den om en tjej som lyckas i musikbranschen men pressen håller på att ta kol på henne.
Jag undervisade också Lei i populär svensk musik som Avicii, Icona Pop, Tove Lo och Zara Larsson. Hon kände igen typ alla låtar men visste bara inte att artisterna var svenska (vilket jag kan tänka mig stämmer för många här) och hon fullkomligt älskade Uncover.

Tanken var att vi skulle åka på ökänd Black Friday shopping när hennes vän slutade 2 på natten, men då upptäckte vi att gallerian vi ville till inte öppnade förrän 6 och närmsta öppna galleria låg 40 min bort, hehe...
Tydligen brukar fler butiker ha öppet på natten mellan Thanksgiving och Black Friday så det var förvånande att de inte var det denna gången. 
Efter en del övervägande skjutsade Lei hem mig (typ 400 meter, hehe) vid halv fyra, vilket nog var bäst för plånboken ändå.

PUSS

Kommentarer
Postat av: Mari-Anne

Vilken fest Ni fick. Det är något att ta med i minnet hem till Sverige. Roligt när det blir så lyckat.

2015-11-30 @ 13:44:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0