Underbara Universal

Ett sista inlägg ifrån familjens besök i LA har blivit lite försenat, av den enkla anledning att jag haft så himla många bilder att gå igenom.
Vad kan detta vara då? 

Universal är nog kul för de allra flesta då det är en väldigt häftig nöjespark, men är man filmintresserad som jag så blir det extra roligt.

Universal i Orlando förra våren var jättekul (trots ösregnet) sp förväntningarna här var höga! 
Något jag gillar var att det var samma stuk och upplägg, men fokus på helt andra filmer. Ingen kopia då alltså.

Bäst av allt var nog Studio Tour.
Man satt i en buss med guide och åkte igenom platser av Universal där man inte får gå runt själv, då de är före detta och nuvarande inspelningsplatser ( = happy moment för filmnörden här). 
Till min och mammas besvikelse hade de tyvärr inte längre kvar Wisteria Lane från Desperate Housewives, men vi åkte igenom byn från första Hajen-filmen, inspelningsplast för serien Bones, en flygplanskrasch (med ett äkta flygplan som de köpt in och totalförstört, Whoville från Grinchen m.m.
Specialeffekterna var fenomenala och vi fick uppleva 4D-äventyr i King Kong, Bones och Fast and the Furious.
Little Europe
Whoville/Vemdalen frånGrinchen
Översvämning alldeles intill bussen
In i riktiga inspelningsstudion...
...där det var en jordbävning och började brinna!
Detaljrik båt på bara några meter. Man filmar minibåten och lägger sedan till skådisarna digitalt.

4D fanns även på vissa åkattraktioner såsom Mumien, Transformers, Simpsons och Dumma Mig. Såna attraktioner är megahäftiga men utlöser verkligen min åksjuka... Jag har aldrig spytt eller så, men det är svårt aft verkligen njuta när man mår fruktansvärt illa och får sitta och fokusera på andningen...

Vi gick även på två shower med stunt och specialeffekter. 
Vattenshowen var oerhört imponerande med svåra stunt, eld, vatten explosioner, folk som brann och ett flygplan som flög in och kraschade.
Dessutom var skådisarna/stuntmännen (från bland annat Divergent och Grey's Anatomy) väldigt roliga och inledde showen med att mer eller mindre dränka folk i vatten. De hade förvarnat att om man satt på bänkar märkta "Soak Zone" så skulle man inte bara bli lite blöt utan vrida-vatten-ur-kläderna-blöt, och de höll vad de lovade, haha.

Specialeffektsshowen var lite mindre show och mer en visning av hur specialeffekter används, men åter igen så passar det lilla filmnörden här alldeles ypperligt.
Bland annat demonstrerade de hur de ljudsätter slagsmål med alla möjliga objekt, skära igenom en tjejs arm med fejkkniv (blodigt och såg väldigt äkta ut!), rörelsesensorer för animation, flygning och en stuntman brann i 16 sekunder. Japp, riktig eld!

En av de filmer/serier som det fanns mest byggnader från var Simpsons. Där fanns polisstationen, supermarket, åkattraktionen, Moe's bar, skolan och Krusty Burger.
Just Krusty Burger blev vårt lunchställe och det var kul att de verkligen hade gått in för det. Och burgaren var riktigt god!
Kikärtsburgare med guacamole. 

Bäst på Universal i Florida var utan tvekan Harry Potter-världen. De har hållit på att bygga en motsvarande i Hollywoodparken sedan typ 2010 men dessvärre var vi där några få ynka dagar innan öppningen...
Jag får ju dock chansen igen när Eve och Hanna är här, tihi.

Lite övriga bilder:
Mamma bad mig posera vid bilen och utan att jag märkte det hade jag plötsligt sällskap.
Min vän här i LA kommenterade förresten min kombo av tajt svart klänning och färgglada gympaskor haha. Men hon höll med om att ska man gå så mycket så är det prio på ordentliga skor

PS. En av mina lagkamrater jobbar på Universal som olika dansade karaktärer (typ drömjobb för student?) och hon sa till mig och Amanda att hon kunde fixa in oss på auditions. Vi fick dock tyvärr förklara att vi inte får lov att jobba här. Hade ju varit galet nice annars!

PUSS

Kommentarer
Postat av: Mamma

Det var en riktigt häftig dag! 😃👍🏻

2016-04-15 @ 21:23:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0