Lästips från mina lurar

De senaste veckorna har jag övergått från allmänbildande dokumentärer till eftertraktade böcker i lurarna på arbetstid. När man lyssnar 7 timmar per dag så hinner man med en hel del och jag tänkte tipsa om vad jag gillat det senaste. Bläddrar igenom topplistan i jakt på hyllade böcker och hittills funkar den taktiken ypperligt.

 

Fjärde boken i Millenium-serien har en ny författare eftersom Stieg Larsson tragiskt plötsligt dog (annars hade han planer på 10 böcker- tänk vilka stories vi missat!). Jag har bara sett filmerna från triologin så jag kan inte jämföra böckerna, men denna var absolut väldigt intressant, spännande och läsvärd!
 
En man som heter Ove toppade listorna länge men jag läste beskrivningen ett par gånger och var inte lockad alls. Dålig marknadsföring kanske, för jag underskattade helt klart denna pärla, som är både rolig, tankvärd och hjärtevärmande.
 
Jag både vill och vill inte rekommendera denna självbiografi som om sexuella utnyttjanden från en far till sin lilla dotter i nutida Sverige. Det är ett väldigt viktigt ämne att belysa och inte trycka undan för att det är hemskt och obehagligt, men jag vet att många skulle ha svårt att fullfölja boken. 
 
Romaner man överlever utan att läsa men som definitivt var läsvärda! Typ 3-4 stjärnor liksom.
 
Riktigt intrigerande och spännande!
Jag vill inte avslöja en massa men man får följa tre kvinnor vars vägar är sammankorsade och man klurar hela tiden på vem och vad som ligger bakom den ena kvinnans plötsliga försvinnande. Lite liknanade stuk som Gone Girl i skrivsätt och hur den får en att ständigt omvärdera sina misstankar.
 


Filmen kommer i höst! Med Emily Blunt dessutom, så det känns som den har potential att leva upp till boken. Och snacka om att använda musik för att höja stämningen i trailern!

 

På tal om Gone Girl så är det verkligen ett hett tips både som bok och film! Jag läste boken först och jäääklar vad spännande den var! Man kan ju undra hur man som författare kan komma på vissa karaktärers psyke...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0