Here we go again

Många har frågat mig vilka kurser jag ska läsa till våren och jag önskar att jag visste, men tyvärr hjälper det inte att jag gått på skolan en termin utan jag måste även denna gång "crash classes" när de väl börjar och be lärarna om en plats i klassen. Väldigt annorlunda från det svenska systemet där du söker in till varje kurs i förväg och får antagningsbesked veckor i förväg. Eller det amerikanska systemet, där eleverna (beroende på hur långt de kommit i utbildningen och andra faktorer) har ett registreringsdatum då de helt enkelt väljer de kurser de vill ha (förutsatt att de har behörighet). Har man ett tidigt registreringsdatum (tex om man är junior/senior eller är med i något av skolans idrottslag) så kan man i princip välja och vraka, medan det finns lite färre valmöjligheter för de med senare datum, men de kan i alla fall sätta upp sig i väntlistan för klassen.
Sist i hela systemet kommer jag och övriga internationella studenter (trots att vi betalar dubbelt (!) så mycket för att gå här) och då kan ni nog gissa hur många attraktiva kurser som fortfarande har platser...
Förutom att systemet verkligen suger och jag hoppades på att i alla fall slippa det denna terminen eftersom jag är inskriven på skolan sedan innan osv, så svider det extra att jag egentligen skulle haft ett tidigt registreringsdatum pga min plats i cheerleadinglaget...
Men det är som det är. Förra terminen lyckades jag få bra kurser trots detta system, men det krävdes mycket tid och energi för att lyckas. Och det ser inte så ljust ut för de kurser jag helst vill ha, som har 30-40 pers på sina väntlistor.
 
Hela listan, med cirka 30 klasser i dagsläget.
Ett exempel. Jag har kollat upp kurskod, kursnamn, dag&tid, hur många som har en plats i dagsläget och hur många som står på väntlistan. För att kunna crasha kurserna behöver jag egentligen också sedan ta reda på i vilken byggnad&sal lektionen går samt vem som håller i kursen. Yay, tar inte alls lång tid...
 
PUSS

Kommentarer
Postat av: Mari-Anne

Hoppas Du lyckas att få några av de kurser Du vill, kämpa på och ge Dig inte.. Jag önskar i alla fall "Lycka till". Kram.

2016-01-19 @ 22:56:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0