Sh'Bam-utbildning & Mar(t)atonPubrunda

Ja, jag får absolut skylla mig själv när det kommer till att jag plågat mina fötter igenom en hel danshelg med kassa förutsättningar.

Jag skulle nämligen iväg direkt från utbildningen på lördag kväll och hade verkligen inte minsta lilla milliliter över i min väska till mer packning, så jag tänkte att jag skulle ha på mig klackskorna till gymmet- eftersom jag ändå bara skulle gå 100 meter till vagnen och sedan 100 meter till gymmet.
Bra plan, om jag inte hade missat vagnen då... Och därmed fått småjogga ca 1 km till Korsvägen i nya klackskor och med 10 kg packning på ryggen... Så redan innan utbildningens början hade jag enorma skoskav på fyra tår. Bra där Rebecca...

Över till utbildningen. Om man har koll på Les Mills är detta jättelätt att förstå. Om inte så är det halvinvecklat.

Les Mills är ett superdupermegaframgångsrikt företag på Nya Zeeland som utformar en mängd olika träningskläder med innehåll såsom dans, boxning, styrketräning, yoga-ish, liknande traditionell aerobics med mera. Passen koreograferas in i minsta detalj och genomförs likadant över hela världen. Mer än 80 länder och typ 110 000 instruktörer kör dessa koncept, så det är enormt stort.

Så, det var en liten snabbkurs. Sh'Bam är ett danspass med en härlig mix av bland annat jazz, street, modernt, latino och hip hop. Koreografen Rachel är megacool och att köra hennes pass har varit roligare än jag trott. Jag som alltid koreograferat mina egna dansklasser har varit lite anti att köra förkoreograferat men här både tvingas jag utanför min comfort-zone och får köra mina bekvämare stilar fast med nya häftiga steg. Och så är det faktiskt rätt skönt att behöva ha pressen och tidsåtgången som egen koreografi innebär. 

Jag hade flyt som bara hade 20 minuter till utbildningen på Nordic Wellness Backaplan här i Göteborg. Andra hade nämligen åkt från Skåne, Värmland, Östergötland, Norge med mera. Vi blev ett tajt gäng på 13 blivande instruktörer och 2 fanstastiska tränare- och som vi peppande varandra under dessa långa och intensiva dagar med både många timmar dans och mycket för huvudet. 

För att göra helgen ännu mer intensiv så bar det direkt av från utbildningen till Martas maratonpubrunda för att fira att hon (snart) är färdig med sin kandidatuppsats och utbildning. Jättekul att träffa både några gamla känningar och lite nytt folk! 

Jag fick förståeligt nog ta det halvlugnt så jag drack två drinkar och ett glas bubbel totalt på de 5 stopp jag var med på innan jag såg till att vara hemma vid elva. Cred till Agnes sambo Magnus för en innovativ pubkarta med olika nationaliteter och passande drycker- bl.a. engelskt, franskt och irländskt. Jättekul idé! 

Dag två var tröttsam, svettig och ömmande men ack så rolig och givande den också! 

Hela gruppen blev godkänd, vilket enligt tränaren var första gången hon varit med om att det hänt på en Sh'Bam-utbildning. Booyeah! 
Nu ska vi ut och instuera dans på diverse gym i olika städer i landet (och Norge). Inom tre månader ska vi filma vårt pass och skicka in till Les Mills-folket, så vi ska kunna bli licenserade. 
Taggad på att se hur man kan arbeta sig uppåt inom denna för mig nya bransch. Att åka till Nya Zeeland och dansa med Rachel hade ju varit bra häftigt...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0