Om att bli sjukgymnast

Imon börjar allvaret- vi kastas rätt in i en dag full av anatomiplugg.

Både faddrarna och lärarna har varnat oss för att det är en tuff linje och framför allt starten blir väldigt pang på, men har de tidigare klasserna klarat sig igeneom det så ska vi nog allt också lyckas.

Det är väl egentligen lika bra att kastas rätt in i det.

Vi har ju valt detta för att vi vill hålla på med det.

Åh, tagga, tagga, tagga!

 

 

Först av allt: Tusen, tusen tack- jättekul med en sån här kommentar!

Jättekul att du vill bli sjukgymnast! Jag ska försöka uppdatera så bra och intressant jag kan!

 

 

Jag läste 2700 poäng, alltså två utökade kurser. Det var för att jag kände att Matte C kunde vara bra att ha och för jag gärna ville läsa Engelska C.
De kurserna kvittar egentligen för att bli sjukgymnast. Det är Matte B och Naturkunskap B man måste ha.

Om man läser utökat kvittar egentligen, för man får bara tillgodräkna sig 2500 poäng i sitt snitt (+ behörigheten då).

Det är väldigt svårt att komma in på sjukgymnastprogrammet (det krävs i princip MVG/A i alla ämnen), men bara du vill så tror jag nog du lyckas! Annars finns högskoleprovet också.

Göteborg är svårast i landet att komma in i, tätt följt av Lund.

Efter första antagningen krävdes 21.3 av möjliga 22.5.

Bra att tänka på är meritgivande kurser, som matte och språk, för de extrapoängen kan avgöra mycket.

På andra ställen i landet är det något lättare att komma in, men räkna med 19-21 poäng.

www.statestik.vhs.se finns all möjlig statestik om intagningarna för alla program i Sverige.

Sen vet jag inte helt säkert hur det blir nu eftersom ni är första klassen som går ut efter gymnasiereformen.

Hoppas verkligen att du lyckas med vad du vill, och det tror jag också :-)


Kommentarer
Postat av: Josefin haag

Åh tack Rebecca! Ska försöka satsa så högt som möjligt i alla kursen och får hålla tummarna för att jag kommer in någonstans i Sverige! Ditt svar var verkligen perfekt och hjälpte mig super mycket! tack som tusan! Lycka till nu i Göteborg Rebecca! :)

2013-08-26 @ 12:57:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0