I'm 5 feet 7 inches

Klockren bild som jag hittade i någon av alla "Svenskar i LA/USA" grupper på Facebook.

Även om jag lärt mig de mest basic sakerna gällande mätning och framför allt mina egna mått, så vet jag inte hur många gånger jag googlat "convert meters to feet and inches", "convert dl to ounces", "convert celsius to farenheit" osv. 
Jag har lärt mig min längd, min vikt och att man på ett ungefär kan multiplicera grader i celsius med 2 och addera 30 för att få grader i farenheit. Säger någon annan sin längd jämför jag den med min och har i åtanke att en inch är 2,5 cm. Viktmässigt är antalet pounds drygt det dubbla antalet kg.
Även om det känns lite häftigt att "kunna" två mätsystem så går det inte att förneka att det amerikanska systemet är knepigt... Och tydligen är de nästan ensamma i världen med att använda det!
Enligt hederliga Wikipedia:
Så varför inte haka på trenden? 
Vårt system jämfört med...
... deras system.

PUSS

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0