Nya ord, som Palpation

Idag hade vi både första grupplektionen och palp (palpation).
Tillsammans med föreläsningarna, där vi lär oss teorin, utgör de en treenhet.
På grupplektionen kollar vi praktiskt på skelett, muskeldockor m.m, och till slut på palpen har vi varandra som arbetsredskap.
Så idag var det bara att svida om till sportbh&hotpants, och vänja sig vid tanken på att klasskamrater kommer känna och klämma efter muskler och skelettdelar.
Ska vi göra det på patienter i framtiden så måste vi såklart klara göra det på varandra.
Och det var inte så farligt- jag har ju stått på scen en massa gånger i liknande mängd kläder, haha.

Vi var duktiga nog att plugga på gamla tentor på båda håltimmarna och efter skolan begav vi oss till Handels för en obligatorisk föreläsning.
Det känns inte som vi på Sahlgrenska och Handels egentligen tillhör samma universitet- de gick runt i klackar, kjol, skjorta och portfölj!
Inte riktigt vår stil, haha.
Men det är väl rätt logisk skillnad egentligen.

Det var en internationellt känd sjukgymnast från Kanada som föreläste om sjukgymnasternas roll i ett hälsosammare samhälle som förebygger mot vanliga sjukdomar, men ärligt talat måste jag tyvärr säga att jag hellre hade pluggat på det jag måste.

Hemma igen fanns ingen ork kvar och detta kan bli den tidigaste sänggången för mig på längre.

PUSS


Kommentarer
Postat av: Mari-Anne

Jobbig dag kan jag förstå. Sov nu så gott.

2013-09-02 @ 21:55:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0